Laddar Evenemang

31 mar
12:00–17:00
Ingår i museientrén!

Se världens starkaste tjej som du aldrig har sett henne förut när skådespelaren Karolina Willebrand Vinnberg skapar ett fiktivt museum om Pippi Långstrumps okända inre liv.

Vem blir Pippi som museiföremål och hur blir det när en skådespelare flyttar in på museet? Installation och performance i ett. Obs! Ej för barn.

Sakletarhistoriska Riksmuseet är Karolina Willebrand Vinnbergs examensprojekt inom masterprogrammet i skådespelarkonst vid Stockholms konstnärliga högskola.

Allt som händer i popup-utställningen

I utställningen finns en audioguide som du kan lyssna på genom att scanna en QR-kod med din mobiltelefon. Ta med egna hörlurar.

Det kommer att vara flera kortare performance varje dag, se schema nedan.

Fredag 31 mars–söndag 2 april

• 12.00–12.20: The 2023 Super Bold Full Time Show
  • 13.15–14.00: The Artifact is Present
  • 15.00–15.20:The Seven Seas Tour
  • 16.30–16.50: Good night Show with Everybody’s Girl

Om programmet

The 2023 Super Bold Full Time Show: ”Var med när världens största popstjärna öppnar museet med utsåld arenakonsert. Säg: Oh oh oh oh!”

The Artifact is Present: ”Möt en ikon i ett intimt kafferep. Kom sötsugen och stanna så länge du vill.”

The Seven Seas Tour: ”Hissa segel och följ med en ensam aktivist i jakten på sin far. Packa solkräm och flip-flops.”

Good night Show with Everybody’s Girl: ”Natta ett utbränt barn. Var inte rädd för att komma nära.”

Ingår i museientrén

Utställningen ingår i Scenkonstmuseets ordinarie entrébiljett som du köper på plats i museets reception. Det går inte att förköpa biljetter.

• Vuxen: 140 kr
  • Studerande: 100 kr
  • Personal och studenter på Stockholms konstnärliga högskola: fri entré
  • Pensionär: 100 kr
  • Årskort: 150 kr

Bra att veta

• Utställningen är inte riktad till barn. Rekommenderad ålder från 15 år.
  • Utställningen är inte en uppsättning eller dramatisering av Astrid Lindgrens böcker, utan är ett fristående konstnärligt studentarbete.

Mer om popup-utställningen

Tänk om din största barndomsidol fanns på riktigt? Efter alla år som skandalomsusad nationalskatt – vem skulle hon vara och hur skulle hon må? Kära besökare, välkommen till ett intimt och omvälvande möte med Sveriges starkaste och rödhårigaste kulturarv.

I detta fiktiva museum undersöker Karolina Willebrand Vinnbergs en av Sveriges mest kända barnbokskaraktärer som om hon vore ett museiföremål. Som verktyg använder hon sig av både parodi och intertextuell analys. Samtidigt utforskar hon vad som händer i mötet med publiken när skådespelaren flyttar in i museirummet.

Foto: Hedda Axelsson
Grafisk design: Pontus Willebrand