Att spara och bevara ögonblickets konst

Vad blir kvar när föreställningen är över? Scenkonstmuseet och Musik- och teaterbiblioteket bjuder in till samtal om scenkonstens bevarande under Scenkonstbiennalen 2024.

Nadine Byrne ställer ut på Scenkonstmuseet

En drömlik berättelse om förlust, minne och upplösta gränser. It will never not be midnight är ett nytt audiovisuellt verk av konstnären Nadine Byrne. Vernissagen går av stapeln under Kulturnatten den 20 april.

Exklusiv konsert med Kali Malone

Den hyllade kompositören och ljudkonstnären Kali Malone gör ett exklusivt framträdande på Scenkonstmuseet den 16 februari. Tillsammans med musikerna Stephen O’Malley och Lucy Railton framför hon det kritikerrosade verket “Does Spring Hide Its Joy”, för första gången i Sverige.

Publikrekord – tack alla besökare!

Vilka besökare vi har! Sammanlagt blev det 265 421 besök under 2023 – en ökning med hela 52 procent från det tidigare rekordåret 2022.

Nobel Week Lights lyser upp museet

Scenkonstmuseet satsar stort på ljud- och ljuskonst i vintermörkret, både inne och utomhus. Under Nobel Week Lights kan du uppleva konstverket “Circadian Waves: Resonances”, som projiceras på vår historiska museibyggnad.

Scenkonstmuseet får ny kostym!

Scenkonstmuseet får nytt utseende! Med inspiration av rym, strålkastarljusens färger och den ikoniska museibyggnaden har vi tagti fram en ny visuell identitet.

Ny utställning om Elektronmusikstudion

En utopisk framtidsvision, ny teknik som ska rädda världen och en statlig storsatsning på elektronisk musik. Den 1 december öppnar vi dörrarna till en utställning som tar dig med till den legendariska Elektronmusikstudion, EMS.

Dansa med arkivfilmer

Dansa och inspireras av filmer från arkivet när Svenskt visarkiv håller i en dansworkshop på museet.

Ett samarbete som skapar gemenskap

Scenkonstmuseet inleder ett samarbete med den ideella organisationen Kompis Sverige. Genom samarbetet får matchade kompisar möjlighet att besöka museet gratis när de går tillsammans.

Dans på och bakom scen

Scenkonstmuseet riktar strålkastarljuset mot dansen när Teresia Björk gästar museet med popup-utställning, workshop och föreställning.