Möt Sveriges rödhårigaste kulturarv

I slutet av mars får Scenkonstmuseet besök av ett unikt museiföremål: Pippi Långstrump. Det blir perfomance och installation i ett när skådespelaren Karolina Willebrand Vinnberg undersöker Pippis okända inre liv. Obs! Ej för barn.

Karolina Willebrand Vinnberg går masterprogrammet i skådespelarkonst på Stockholms konstnärliga högskola. I sitt examensprojekt har hon skapat ett fiktivt museum kallat Sakletarhistoriska Riksmuseet.

För en vuxen publik

Här undersöker Willebrand Vinnberg, med hjälp av verktyg som parodi och intertextuell analys, hur Pippi skulle fungera som museiföremål. Genom att göra performances under utställningsdagarna vill hon även se vad som händer i mötet med publiken när skådespelaren flyttar in i museirummet.

”Skandalomsusad nationalskatt”

Såhär presenterar Karolina Willebrand Vinnberg själv Sakletarhistoriska Riksmuseet:

“Tänk om din största barndomsidol fanns på riktigt? Efter alla år som skandalomsusad nationalskatt – vem skulle hon vara och hur skulle hon må? Kära besökare, välkommen till ett intimt och omvälvande möte med Sveriges starkaste och rödhårigaste kulturarv.

På det nyöppnade Sakletarhistoriska Riksmuseet kommer nu svenskarnas favoritflicka genom tiderna till liv på ett sätt vi aldrig har varit med om förut. Bakom konceptet står den välrenommerade fiktionsflickforskaren Warolina Hillebrand Kinnberg och Sveriges främsta skådespelerska Harolina Tjillebrand Finnberg.

Genom avancerade fenomenologiska efterforskningar och utgrävningar av ett hittills okänt inre liv, har de tillsammans lyckats förkroppsliga den barnstjärna vi aldrig trodde att vi skulle få möta i verkligheten.”

Allt som händer

• Torsdag 30 mars: Utställningen öppnar och kan upplevas kl 17–20.
  • Fredag 31 mars–söndag 2 april: Utställningen är öppen kl 12–17.
  • Dagligen: Flera kortare performance varje dag, se schema i kalendern

I utställningen finns audioguider. Ta gärna med din mobiltelefon och egna hörlurar för att ta del av dem.

Ingår i museientrén

• Vuxen: 140 kr
  • Studerande: 100 kr
  • Personal och studenter på Stockholms konstnärliga högskola: fri entré
  • Pensionär: 100 kr
  • Årskort: 150 kr

Bra att veta

• Utställningen är inte riktad till barn. Rekommenderad ålder från 15 år.
  • Utställningen är inte en uppsättning eller dramatisering av Astrid Lindgrens böcker, utan är ett fristående konstnärligt studentarbete.

Medverkande

Av och med: Karolina Willebrand Vinnberg