...and it's gone är en utställning av Carina Reich och Bogdan Szyber

... and it's gone! av Bogdan Szyber och Carina Reich har korats till Årets utställning 2017.

Priset Årets utställning till Scenkonstmuseet

Scenkonstmuseets har tilldelats priset Årets utställning 2017 för den tidigare utställningen …and it’s gone!. I utställningen gestaltade konstnärsduon Reich + Szyber det omöjliga i att bevara och ställa ut själva scenkonsten.

Hela scenkonstens varande ligger i ögonblicket, det flyktiga, det ogripbara, det försvunna. Carina Reich och Bogdan Szybers utställning, som i lika hög grad kan beskrivas som en installation, gestaltade just detta.

Det försvunna ögonblickets arkiv

… and it’s gone! är en utställning av Carina Reich och Bogdan Szyber. Precis som namnet antyder, tolkar utställningen – som i lika hög grad kan beskrivas som en installation – det omöjliga i att helt bevara och därmed ställa ut själva scenkonsten. Hela scenkonstens varande ligger ju i det flyktiga, ogripbara, det försvunna.

Utställningen visades mellan den 11 februari och 27 september 2017. Scenkonstmuseets värdar, i rollen som arkivarier, välkomnade besökarna in i ett fiktivt arkiv över det försvunna ögonblicket. Hyllmeter efter hyllmeter med arkivboxar fyllde utställningslokalen. Fån taket och ur ett antal bakelittelefoner strömmade ett ljudkonstverk bestående av hundratals inspelningar med personer som berättade om en tidigare upplevelse av scenkonst. Besökarna kunde själva bli en del av utställningen genom att spela in ett eget minne som vävdes in i ljudkonstverket.

Priset Årets utställning delas ut årligen av Forum för utställare till den institution som bäst bidragit till utvecklingen av utställningsmediet i Sverige. Dramaturgi, gestaltning, publikvänlighet och metod är några av de kriterier som juryn utgår från. Förutom ära och diplom består priset av en vandringsplakett som Scenkonstmuseet nu får stoltsera med under 2018.

”Glada och stolta”

På Scenkonstmuseet mottogs beskedet med stor glädje.

– Vi är otroligt glada och stolta över att Scenkonstmuseets första tillfälliga utställning vinner detta prestigefyllda pris. Vi vill rikta ett varmt tack till Carina Reich och Bogdan Szyber och alla andra som var med och gjorde utställningen. De skapade ett magiskt performancekonstverk som levde en kort stund i gränslandet, men som kommer att finnas kvar i minnet hos många för alltid, säger museichef Daniel Wetterskog.

Juryns motivering

“Ögonblickets konstart – scenkonsten. Genom utställningen … and it’s gone! utforskas mötet mellan utställningsmediet och scenkonsten. Utställningen tolkar det omöjliga i att helt bevara och därmed ställa ut själva upplevelsens ögonblick. Besökaren bjuds in i detta performancekonstverk för att uppleva, upptäcka och gå vilse i arkivet bland hyllmeter av tomma arkivboxar. Utställningen är både oväntad och överraskande. … and it’s gone! är flyktigheten gestaltad.”

Scenkonstmuseet dubbelnominerat

Övriga nominerade var Scenkonmuseets huvudutställning På scen, som av juryn beskrevs som ”en utställning med extra allt” samt Vasamuseets utställning Kvinnorna.