Dans som levandegör arkiven

Går det att dansa ett arkiv? Dansaren och koreografen Lina Palmgren har djupdykt i arkiven hos Svenskt visarkiv. Upplev resultatet i föreställningen ”dansar arkivet” som kombinerar historiskt arkivmaterial med livedans. En del av STHLM DANS.

En dansföreställning som lyfter arkiven

På uppdrag av Svenskt visarkiv har dansaren och koreografen Lina Palmgren skapat en dansföreställning med inspiration av Arkivet för folklig dans. Resultatet visas på Scenkonstmuseet den 12 maj, och är en del av festivalen STHLM DANS.

Palmgren beskriver föreställningen som ett sammanflätande av dansande röster från olika tider:

Arkivet som collage – ett sammanfogande av fragment, skärvor, spår bildar en konstellation där något nytt kan framträda. Den dansande kroppen, närvarande här och nu, befinner sig i en skärningspunkt av omgivande och genomkorsande impulser, i samspel med dessa arkivets kroppar.

Projektioner av arkivmateriel och av mitt eget dansande samspelar i en lek med olika tidslager och medier. Min samtida dans kontrasteras mot äldre stilar, i ett sammanflätande av dansande ”röster” från olika tider. Ljudande material från arkivet tolkas genom dans. Inspelningsmediernas brus, surr och knaster bearbetas till kompositioner som i samspel med traditionsinspelningar framhäver dansens rum.

Filmerna som används är i huvudsak hämtade från Svenskt visarkiv, men en av filmerna kommer ursprungligen från Nordiska museet.

Ett samtal om dansarkivet

I samband med föreställningen hålls även ett samtal om dansarkivet. Medverkande är Lina Palmgren (dansare och koreograf), Anna Björk (forskningsarkivarie inom dans) och Dan Lundberg (generaldirektör på Musikverket). Moderator: Lars Annersten.

I samtalet berörs vad det innebär att levandegöra arkivmaterial, hur danskunskap traderas från kropp till kropp och om hur olika arkivpraktiker kan se ut när det handlar om dans. Det pratas även om kvällens föreställning och Palmgrens arbete med “dansar arkivet”.

Köp biljetter till evenemanget

Läs mer om programmet för kvällen

Lina Palmgren

Lina Palmgren är verksam som koreograf, dansare och pedagog. Hon är utbildad i folkdans vid bland annat Danshögskolan (–2006), Malungs Folkhögskola och NTNU, Trondheim, med dansaren och pedagogen Ami Dregelid som främsta förebild och lärare. Hon är också butohdansare med konstnärsnamnet KAI-EN efter flera års studier för butohkonstnären och koreografen SU-EN (2005–2010), och leder i dag KAI-EN Butoh Company.

Palmgren har i flertalet konstnärliga projekt fördjupat sig i den folkliga danskroppens förhållande till tyngd och transparens och dess intima koppling till spelmansmusiken. Genom åren har hon utvecklat en metod där tyngd, linjer och artikulationer kan uttryckas i många samtidiga lager genom kroppen för att nå ett nyanserat dansande i relation till en danspartner eller musiker.

Dans och koreografi: Lina Palmgren

Ljuddesign och komposition: Alexandra Nilsson. Nilsson är tonsättare, ljudkonstnär och performer vars arbete sträcker sig över ljudkonst, elektroakustisk och scenisk musik.

Ljusdesign: Ronald Salas. Med examen i Ljusdesign från Stockholms Konstnärliga Högskola har Ronald nu hela landet som arbetsfält.

Scenkonstmuseet är en av scenerna för STHLM DANS. Föreställningen är ett samarbete mellan Svenskt visarkiv och Scenkonstmuseet.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 6 april, 2023
Kategorier: Nyheter