Museet firar Ingmar Bergman 100 år.

Fira Bergman 100 år!

Den 14 juli skulle Ingmar Bergman fyllt 100 år – upptäck regissören bakom kulisserna och vandra i hans fotspår. Scenkonstmuseet firar med fri entré, museets granne Dramaten bjuder in till exklusiv visning medan Stadsmuseet lockar med vandring i Bergmans barndomskvarter.

Scenkonstmuseet uppmärksammar tillsammans med Dramaten, Stiftelsen Ingmar Bergman och Svenska Filminstitutet Ingmar Bergmans 100-årsdag.

Bergman – lögn och sanning

Kika in bakom kulisserna hos en av världens främsta regissörer. Lördag den 14 juli är det fri entré till Scenkonstmuseet och i utställningen Bergman – lögn och sanning hålls visningar på både svenska och engelska löpande under dagen. Här får du en unik inblick i Ingmar Bergmans liv och arbete på scen och bakom kameran.

Utställningen bjuder på en kronologisk vandring genom tidsperioder och teman i Ingmar Bergmans över 60 år långa konstnärskap. Den riktar även strålkastarna mot flera personer som var avgörande för att hans produktioner skulle kunna förverkligas. Här finns bakommaterial i form av filmklipp, manuskript, kostymer, fotografier, intervjuer och skisser.

Bergmanvandring på Dramaten

Dramaten var Ingmar Bergmans hemmascen, här var han verksam både som regissör och teaterchef. Gå en guidad visning genom huset och ta del av några av alla de Bergmanhistorier som teaterhuset ruvar på – från felparkerade bilar till bortglömda chokladbiskvier.

Vandra i Bergmans fotspår

Ingmar Bergman växte upp som son till kyrkoherden i Hedvig Eleonora på Östermalm. Häng med Stadsmuseet på en vandring genom miljöer och platser som kom att forma regissören, från Östermalm till Gamla stan. Vandringen startar vid Hedvig Eleonora kyrka, ett stenkast från Scenkonstmuseet.