Skolor på egen hand Scenkonstmuseet

Skolor_egenhand_artikel

Skolor på egen hand

Fri entré

Elever upp till 20 år samt medföljande vuxna har alltid fri entré till museet.

Föranmäl gruppbesök

Anmäl alltid ert besök i förväg på 08-519 567 00. På så vis kan vi undvika krockar med bokade visningar i utställningarna. Vi rekommenderar en besökslängd på 90 minuter. Det brukar räcka för att tillgodogöra sig utställningarna. Vid hög belastning är 90 minuter maximal besökslängd.

Anmäl gruppen vid ankomst

När ni är på plats i museet, anmäl klassen och elevantalet till receptionen.

Låsbara skåp

Kläder och väskor kan förvaras i de låsbara skåpen som finns vid entrén på plan 1.

Matsäcksrum

Matsäcksrum finns bredvid Ateljén på plan 2. Kom ihåg att lämna platsen i gott skick. I utställningarna får ni inte ta med er mat och dryck.

Följ med eleverna

Som lärare ansvarar du för eleverna under hela museibesöket. Elever till och med högstadiet ska gå tillsammans med lärare. Ni måste vara minst en vuxen per tio elever och alla medföljande vuxna har fri entré. Visa hänsyn och lämna plats åt förbokade visningar samt andra besökare.

Var försiktig i utställningarna

Scenkonstmuseet vill levandegöra våra samlingar genom att vara ett interaktivt museum. Vi vill uppmuntra till eget skapande och uppmanar samtidigt varsamhet med allt som går att röra vid. Det gäller kostymer och instrument såväl som knappar eller monterglas. Tänk på att många människor vill prova och att det ska hålla länge. Rör er lugnt i utställningarna.

Museivärdar

Under ert besök på Scenkonstmuseet kommer ni att träffa museivärdar vid entrékassan och i utställningarna. Vänd er gärna till dem om ni har frågor om utställningar och interaktiviteter eller vill lämna tips och synpunkter.

Fotografering

Det är tillåtet att filma och fotografera i utställningarna.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 15 juni, 2017
Kategorier: