Foto: Jonas André/Scenkonstmuseet

Museet samlar in #metoo-upprop

Från hårdrockare till regissörer. Scenkonstmuseet samlar in upprop och vittnesmål som kommit från den svenska scenkonstbranschen i spåren av #metoo. Materialet kommer därmed att bevaras för framtiden.

Under slutet av 2017 publicerades flera upprop och vittnesmål från olika yrkesgrupper inom svensk scenkonst. Samtliga av dem krävde ett stopp för sexuella trakasserier, övergrepp och den tystnadskultur som de vittnar om inom sina respektive områden. Först ut var skådespelare inom svensk teater och film som gemensamt gick ut i uppropet #tystnadtagning.

Som tidigare berättats samlar Scenkonstmuseet in såväl uppropet som de inkomna vittnesmålen i samarbete med initiativtagarna bakom #tystnadtagning. Nu har museet kommit överens med personer bakom flera upprop om att samla in och bevara även deras material, däribland #killtheking som samlar över 1400 personer inom svensk hårdrock och #metoobackstage som samlar över 1 800 kvinnor som arbetar i olika yrkesroller bakom scenen och kameran.

”En självklar uppgift för oss”

Teaterarkivarie Marianne Seid, som arbetar med insamlingen, ser den som en naturlig del i museets arbete med att dokumentera svensk scenkonst.

– Att samla in, bevara och tillgängliggöra materialet från uppropen är en självklar uppgift för oss. Vi säkerställer att den som i framtiden vill undersöka vad som egentligen hände på detta område hösten 2017 kan hitta svar på sina frågor, säger hon.

Vittnesmålen sparas anonymiserade och inga förövare pekas ut i materialet. Uppropen och vittnesmålen kommer att bli sökbara och tillgängliga i Musikverkets arkiv, den myndighet där museet ingår.

Upprop som samlas in

• #metoobackstage – samlar över 1 800 kvinnor som arbetar bakom scenen och bakom kameran
  • #tystnadtagning – samlar över 800 kvinnliga skådespelare inom teater och film
  • #närmusikentystnar – samlar över 2 100 kvinnor, transpersoner och icke-binära från olika delar av musikbranschen