Scenmagi för alla åldrar

Fri entré för barn

På Scenkonstmuseet är du DJ, ballerina, teatertekniker eller trummis. Du bestämmer! Dansa fram musik, testa teatersmink utan kladd eller mixa din egen hitlåt. Hos oss kan du både ta plats på teaterscenen och bakom trumsetet. Glöm inte att säga hej till Babblarna innan du går!

Öppettider

Tisdag–söndag kl 11–17

Entré

Barn och unga 0–18 år: fri entré
Vuxna: 150 kr
Studenter: 110 kr
Pensionärer: 110 kr
Årskort: 160 kr

Höjdpunkter på Scenkonstmuseet

I Scengångarens fotspår

Scengångaren är museets blyga men showiga inneboende. Följ spåren i museet, ta dig an kluriga utmaningar och se om du kan lista ut vilket artistnamn Scengångaren har.

Spexa loss

Disktraseklänning, kavaj och ballerinaskor. I vårt kostymförråd lär du garanterat hitta en spexig utklädnad från topp till tå!

Testa dansgolvet

Har du någonsin dansat fram musik? På vårt interaktiva dansgolv kan du göra just det! Bjud på dina bästa moves och se vilka ljud du kan skapa.

Scenen är din

Solsken och fågelkvitter eller blixtar och dunder? På teaterscenen kan du styra både ljud och ljus och ta plats på scenen som en riktig skådespelare.

Mixa din egen hitlåt

Sätt på dig lurarna och skapa din egen hitlåt! I stället för att vända plattor vänder du klossar och gör häftig musik med samplingar från museets instrument.

Fikapaus på Stora bageriet

Efter en rejäl dos scenmagi kan du pusta ut på Stora bageriets mysiga uteservering med ett av stans bästa lägen. Här finns nybakat fika och smarriga mackor.