Laddar Evenemang

16:00–17:30 Workshop
6 dec
Boka plats

I samband med Nobel Week Lights 2023 bjuder SKH, Navet och Fellonica Film AB in till två workshops på Scenkonstmuseet.

I dessa workshops kommer forskare, designers och filmskapare mötas för att samarbeta kring en filmisk representation av ljus- och ljudföroreningar.

Samtal om ljusföroreningar

Den kraftiga ökningen av ljusstyrkan nattetid beror inte bara på befolkningsökningen. Billig teknik har lett till en enorm ökning av ljusföroreningar under de senaste två decennierna.

Överanvändningen av ljus på natten minskar inte bara vår kontakt med natthimlen, utan påverkar även miljön, djuren, pollineringen av växter samt insekternas aktivitet. 70 procent av alla arter är nattaktiva och ljusföroreningar påverkar deras överlevnad – och vi behöver dessa arter för vår egna överlevnad.

Kl 16:

Kl 16:Besökare och deltagare anländer och leds in i ett kolsvart rum där de får känna in ett totalt mörker. Rummet kommer långsamt att lysas upp av en orörd natthimmel som visas på en skärm.

Kl 16.10: Panelsamtal modererat av Costanza Julia Bani. Paneldeltagarna bidrar med sin expertis om idéer för konstverket.

Kl 17: Frågestund. Publiken får fylla i ett formulär där de kortfattat beskriver vad de kände när de skärpte sina ögon i mörker och graden av komfort.

Föreläsningarna är på engelska. Efter seminariet finns möjlighet att uppleva ljus- och ljudinstallationen Circadian Waves: Resonances utanför Scenkonstmuseet.

Deltagare

Johan Eklöf, Irene Borgna, Sofia Axelrod, Jacopo Pantaleon och Fabio Falchi.

Boka plats kostnadsfritt

Du bokar plats kostnadsfritt till workshopen. Boka plats

Föreläsning om den förlorade stjärnhimlen och ljusföroreningar

Den 6 december hålls även en föreläsning om ämnet på Scenkonstmuseet. Läs mer och boka plats