Laddar Evenemang

7 maj
17:30–18:30
Köp biljett

Se den hyllade dansföreställningen I själva verket!

Björn Säfstens och Anja Arnquists föreställning har gjort succé på sin senaste turné med Riksteatern. Nu intar den scenen på Scenkonstmuseet i samband med festivalen STHLM DANS.

En föreställning om och med dans

I själva verket är en populärvetenskaplig, självbiografisk och godtyckligt allvetande föreställning om något alla gör men ingen vet vad det är: dans!

I föreställningen, som rör sig i gränslandet mellan en monolog och ett danssolo, balanserar Björn Säfsten mellan att förklara det han gör och att berätta om samtida dans – samtidigt som han dansar.

Inspirerad av TED-talk

Föreställningen lockar till både skratt och insikter om livet, vilsenheten och att hitta sig själv. Vad ser vi egentligen när vi tittar på konst och kanske i förlängningen även oss själva?

I själva verket är ett resultat av alla de samtal och sammanhang som Säfsten har lett och deltagit i de senaste åren. Föreställningen har skapats tillsammans med Säfstens livslånga samarbetspartner Anja Arnquist.

Efter föreställningen blir det Q&A med Richard Julin, konstnärlig ledare för Accelerator.

Fler datum

8 maj

Vuxen: 150 kr
Pensionär/student: 120 kr

Björn Säfsten och Anja Arnquist

Björn Säfsten är dansare och koreograf, född i Umeå och baserad i Stockholm. Säfstens arbete utgår alltid ifrån koreografi, men inkluderar en mängd olika medier som rörelse, text, ljud och sång. Verkens teman avgör de sceniska uttrycken.

Anja Arnquist är dansare och koreograf baserad i Stockholm. Arnquist har varit verksam inom den samtida dansen sedan tidigt 2000-tal. Utöver ett nära samarbete med Björn Säfsten driver Arnquist konstnärsduon OR/ELLER tillsammans med Madeleine Lindh, som i sitt arbete med att skapa visuellt starka rum, framgångsrikt jonglerar formaten installation och dansföreställning.

En del av STHLM DANS

I själva verket är en del av STHLM DANS – en internationell samtida dansfestival i Stockholmsregionen 2-12 maj 2024.

Säfsten Produktion genomför I själva verket med stöd av Kulturrådet, Stockholms Stad och Region Stockholm. Produktionen skapades i samproduktion mellan Riksteatern och Säfsten Produktion

Medverkande

På scen: Björn Säfsten