Laddar Evenemang
Frilagda bilder på Kristina Nilsson, Leila K, Lill-Babs, Kai Gullmar och Dagmar Sandström monterade på en sepiafärgad vy över Stockholm.

Från Lill-Babs till Leila K – en musikhistorisk vandring

18:00–19:00 Stadsvandring
5 apr
Köp biljett

Fullsatt för Lill-Babs, kaos med Leila K och en operakatastrof i Kungsan. Häng med när Scenkonstmuseet och Stockholms Kvinnohistoriska bjuder in till stadsvandring med musik i centrala Stockholm.

Följ med på en vandring mellan fullsatta salonger och hippa källarlokaler, mellan operadivor och nattklubbsdrottningar. Stanna till och hör hur hundraåriga örhängen blandas med elektriska 90-talshits. Spetsar du öronen kan du höra musik från svunna tider över hela Stockholm. Så på med hörlurarna, nu går vi!

Tillsammans med vår kunniga guide får du möta och lyssna till några av de kvinnor som varit med och format den svenska musikhistorien.

Hör historier om smuggling bakom järnridån och häng med till landets trendigaste skivställe år 1932. Upptäck dolda pärlor i staden och njut av ljuv musik, samtidigt som du får se nya sidor av några av våra mest folkkära artister.

Biljetter

• Pris: 180 kr
  • Gratis för årskortsinnehavare, men du behöver boka en biljett nedan

Köp biljett

Bra att veta

• Samling utanför Scenkonstmuseets entré, Sibyllegatan 2, där vår guide möter upp
  • Hörlurar finns att låna på plats så att du kan njuta av musiken
  • Vandringen tar cirka en timme
  • Vi gör fem stopp på vägen
  • Entré till Scenkonstmuseet ingår i biljettpriset

De här hör vi om och av

• Kristina Nilsson (1843–1921)
  • Kai Gullmar (1905–1982)
  • Lill-Babs (1938–2018)
  • Alexandra Charles (f. 1946)
  • Leila K (f. 1971)

I stolt samarbete

Vandringen har tagits fram av den prisade journalisten och författaren Anna Charlotta Gunnarson, som bland annat skrivit boken Kvinnorna som formade pophistorien.

Arrangeras i samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska.