Lina Nyberg, Birgitta Flick och James Banner.

Stockholm Jazz Festival på Scenkonstmuseet

En sprakande mix av dans, livemusik och improvisation. Missa inte Stockholm Jazz Festival på museet i oktober.

15 oktober: M Art Lab med vänner

Allt går i jazzens tecken när jazzdanskollektivet M Art Lab intar museet – till och med dricksglasen. Tillsammans med två livemusiker bjuder M Art Lab på ett unikt framträdande i Stora salen med inspiration från svensk industrihistoria. Kvällen avslutas med gemensamt jam, fritt fram att ta med eget instrument!

Biljett och mer info

18 oktober: ”Dalarna” – jazzkonsert med Flick, Nyberg och Banner

Jazz möter svensk folkmusik. Hör Birgitta Flick, Lina Nyberg och James Banner framföra och improvisera kring musiken från den kritikerhyllade sviten ”Dalarna”. Konserten bjuder även på nyskrivna kompositioner av saxofonisten och kompositören Birgitta Flick.

I samarbete med Svenskt visarkiv.

Biljett och mer info

Musik och fotografi i ny utställning

Foton du kan höra, musik du kan se. Fotografen Christer Landergren (1941–2006) skildrade den svenska jazzscenen och gästande storstjärnor från mitten av 1960-talet och framåt. Här finns fotografier som aldrig tidigare visats, exklusiva liveinspelningar och världskända artister som du aldrig har sett dem förut.

Stockholm Jazz Festival

Stockholm Jazz Festival går av stapeln 14–23 oktober 2022. Scenkonstmuseet är en av många spännande scener.

Se hela programmet!

Skrivet av Scenkonstmuseet den 25 augusti, 2022