Bygg din egen stavdocka. Foto: Jonas André

Sportlov i dockmakarens verkstad

Sportlovet avnjuts bäst på Scenkonstmuseet. Bygg din egen stavdocka, följ Scengångarens fotspår och träffa både nya och gamla bekanta i museets nyöppnade dockteaterdel.

Omöjliga, fantastiska, fantasifulla och kanske till och med lite läskiga. Låt dig inspireras av museets alla teaterdockor och bygg en egen stavdocka i museets ateljé under sportlovet v. 9

Ateljén är öppen tisdag–lördag  kl 12–15 och här finns allt du behöver för att bygga din egen stavdocka. Därefter kan du provspela dockan på museets lilla dockteaterscen, komplett med kulisser, ljud och ljus.

Gamla och nya bekanta i dockteaterdelen

Från Televinken till Babblarna– missa inte museets nyinvigda dockteaterdel! Här kan du utforska dockteaterns magiska värld och bekanta dig med kända och okända figurer ur museets stora samling.

I Scengångarens fotspår

Museets blyga inneboende Scengångaren vill gärna visa dig sina favoritplatser på museet, problemet är bara att hen är så blyg. Följ på egen hand Scengångarens fotspår genom museet och svara på finurliga frågor i häftet ”En klurig vandring i museet”. Kanske lyckas ni lista ut vilket artistnamn Scengångaren har? Häftet är gratis och hämtas i receptionen. Från fyra år i sällskap med en vuxen.

Extraöppet för grupper

Sportlov betyder högtryck på Scenkonstmuseet! För att kunna ta emot så många som möjligt under vecka 9 erbjuder vi grupper att besöka museet redan kl 10 tisdag–fredag, innan ordinarie öppettid. Alla gruppbesök på egen hand anmäls på telefon: 08-519 567 00