Snart slår SOUND CHECK upp portarna

Syntförsedda cyklar, uppmickade pumps och ljudprogrammerade gungor. Snart öppnar SOUND CHECK: Make it, Play it – utställningen som får ditt hår att stå på ända och din kropp att vibrera. Öppningsdagen den 16 februari firas med fri entré till hela museet. Kom och skapa ljud, oljud och ljuv musik.

Utan dig är utställningen tyst. SOUND CHECK förvandlar Scenkonstmuseets besökare till musiker, ljudkonstnärer och producenter, utan krav på förkunskaper.

”En ljudlekplats öppen för alla”

– Vi gör museet till en ljudlekplats där alla kan vara med. Du kanske aldrig har greppat ett plektrum, men du har antagligen suttit på en gunga någon gång. Med hjälp av en kinect-kamera kan du gunga fram din egen låt i utställningen, säger Daniel Wetterskog, chef för Scenkonstmuseet.

Utställningen, som visas mellan den 16 februari och 18 augusti 2019, består av ett antal interaktiva installationer som gör det möjligt att skapa nya ljud och höra världen på ett nytt sätt. Här är en fågelholk den nya stråken, en svart sensorförsedd handske ersätter taktpinnen.

Blandband och flipperkakafoni

Bered dig dessutom på blandbandets återkomst, flipperkakafoni och en bit radioaktivt uran som du aldrig har hört det förut.

Bakom installationerna står ett antal musiker, konstnärer och uppfinnare, bland annat den brittiske ljudkonstnären Sam Battle a.k.a. Look Mum No Computer och australiensiska Alexandra Murray-Leslie som utgör ena halvan av musik- och konstnärsduon Chicks on Speed. Utställningen kommer ursprungligen från Science Gallery i Dublin där den visades sommaren 2017.

Musik möter ny teknik

– Musikutövande har en tendens att bli exkluderande, något som ett fåtal experter ägnar sig åt. Men när ny teknik fungerar som bäst kan den hyvla ner trösklarna och göra musikskapande tillgängligt för fler. Det är syftet med Sound Check, avslutar Daniel Wetterskog.

Utställningen öppnar för besökare lördag den 16 februari, dagen till ära med fri entré till hela museet.

Om Science Gallery

Utställningen SOUND CHECK: Make it, Play it har producerats av Science Gallery vid Trinity College Dublin, en del av The Global Science Gallery Network

" "" "

Skrivet av Scenkonstmuseet den 16 januari, 2019