Teaterdockan Mefistofeles i Sjusovarnas Dans. Stillbild hämtad ur en video skapad av Esther Ericsson.

Sjusovarnas Dans ger nytt liv till museets teaterdockor

Dockor som dansar utan trådar! Med hjälp av 3D-teknik, motion capture och AI har teaterdockor ur Scenkonstmuseets samling fått liv och dansar både hiphop, charleston, jazz. Kom och se dockorna dansa mellan den 24 mars och 10 april!

Sjusovarnas Dans är en installation av Simon Alexanderson och Esther Ericsson som suddar ut gränsen mellan det verkliga och det digitala.

En kärleksfull hyllning

Installationen kan beskrivas som en kärleksfull hyllning till dansen, till maskerna och dockorna men också till vår tids digitala möjligheter att ge nytt liv.

Fem dockor från vår egen samling är med och dansar loss. De ställs även ut på museet mellan den 24 mars och 10 april för den som vill se dem i original med egna ögon!

I samarbete med KTH

Installationen är en del av projektet Digital Bodies inom forskningshubben KTH NAVET med Scenkonstmuseet som samarbetspartner.

Läs mer om hur AI-genererad dans fungerar på skaparnas hemsida!

Medverkande teaterdockor ur museets samling:

• Clown
  • Tessas dagiskompis
  • Ballerina
  • En vit mus
  • Mefistofeles

Inträde ingår i entrépriset.