Stängt för tillfället. Foto: Scenkonstmuseet

Scenkonstmuseet stängt för tillfället

Scenkonstmuseet har stängt för tillfället med anledning av covid-19. Vi hoppas kunna välkomna er tillbaka igen så snart som möjligt!

– Vi månar om våra besökares och medarbetares hälsa och vi vill göra allt vi kan för att motverka smittspridning, säger museichef Christina Kåremo Sköldkvist.

Öppnar så snart det går

– Vi följer utvecklingen noga och målet är förstås att öppna igen så snart som möjligt. Vi har redan anpassat vår verksamhet så när läget medger står vi rustade för att kunna erbjuda ett både säkert och roligt museibesök igen.

Beslutet att hålla tillfälligt stängt från och med fredag 30 oktober kommer efter Folkhälsomyndighetens skärpning av de allmänna råden i Stockholm.

Digitala ateljéer och nedslag

Under stängningsperioden satsar museet på att erbjuda så mycket digitalt material som möjligt. Det handlar om allt från filmade nedslag på museet till digitala ateljéer där besökare kan sitta hemma vid köksbordet och bygga egna instrument.

– Behovet av scenkonst och kultur minskar inte i dessa tider, snarare tvärtom. Vi kommer göra allt vi kan för att nå ut med vår verksamhet under den tid vi behöver hålla stängt, avslutar Christina Kåremo Sköldkvist.

Se mer på Museet i videoformat

Sök i museets instrumentsamling

Scenkonstmuseet har en av världens största instrumentsamlingar. Botanisera, titta på bilder och lyssna på ljudexempel här.

Titta på rollporträtt, konst och skisser

I Scenkonstmuseets samling finns bland annat kostym- och scenografiskisser, karikatyrer, gravyrtryck, rollporträtt och spelbilder. Sök och ladda ner verk av bland andra Isaac Grünewald, Carl GrabowChristian och Thorolf JanssonLydia Skottsberg och Signe Hebbe.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 29 oktober, 2020
Kategorier: Nyheter