Varmt välkomna till Scenkonstmuseet!

Vi har anpassat verksamheten för att ni ska få ett både roligt och tryggt besök i dessa tider.

– För oss är det viktigt att kunna erbjuda en plats för musik, teater och dans. Det är i tider som dessa vi behöver konst och kultur som allra mest, säger Scenkonstmuseets chef Christina Kåremo Sköldkvist.

Musik, teater, dans – och handsprit

En rad anpassningar har gjorts på museet för att skapa en säker miljö för både besökare och medarbetare. Det handlar till exempel om utökad städning, kontantfritt vid kassan och handspritstationer. Vi har också anpassat hur besökare får röra sig i museet för att se till att alla kan hålla avstånd till varandra, inte minst vid museets många interaktiva stationer.

– Det som är unikt hos oss är möjligheten till både intryck och uttryck. I våra utställningar kan både små och stora själva spela instrument, dansa fram musik, prova på tillvaron som scentekniker, testa digitalt teatersmink och mycket mer. Vi har sett över varje del av museet för att kunna hålla så mycket som möjligt öppet och samtidigt motverka smittspridning, säger Christina Kåremo Sköldkvist.

Håll avståndet och ha kul

Museet uppmanar samtidigt alla besökare att fortsätta följa rekommendationerna från ansvariga myndigheter.

– Vi har alla ett ansvar för att minska smittspridningen. Stanna hemma vid minsta symptom och res inte till museet med kollektivtrafik så länge SL:s riktlinjer ser ut som de gör, säger Christina Kåremo Sköldkvist.

Visning och ateljé även på hemmaplan

För de som tillhör en riskgrupp eller som av andra skäl inte kommer att kunna ta sig till Scenkonstmuseet erbjuder vi digitalt material.

– Våra streamade visningar, digitala ateljéer och nedslag i samlingarna har varit väldigt uppskattade och det är något vi kommer att arbeta vidare med. När stora grupper inte kan ta sig till oss får vi jobba på nya sätt för att ta oss till dem, avslutar Christina Kåremo Sköldkvist.

Nuvarande öppettider:
Tisdag–söndag kl 11–17