Kronobageriet. Foto: Miki Anagrius

Scenkonstmuseet flyttar in

Den 18 augusti 2015 fick Scenkonstmuseet tillbaka nycklarna till sin nyrenoverade byggnad Kronobageriet på Sibyllegatan 2 i Stockholm. Ett viktigt steg på vägen i att skapa ett av Europas ledande museer för scenkonst.

Scenkonstmuseet ligger i Stockholms äldsta bevarade industribyggnad –Kronobageriet på Östermalm. Byggnaden inhyste flottans bageri från mitten av 1600-talet fram tills 1958. Museiverksamhet har funnits i huset sedan 1979 och under 2017 inleds en nya era när det nya Scenkonstmuseet upp sina portar.

Kronobageriet är ett statligt byggnadsminne och ägs av Statens fastighetsverk. Under ett år har Fastighetsverket med varsam hand byggt om och renoverat interiören. Lokalerna har bättre anpassats för museets verksamhet och gjort betydande förbättringar ur tillgänglighetsperspektiv. En ny huvudentré är på plats och nya ytor för utställningar och verksamhet har frigjorts och renoverats.

Museet flyttar nu in i byggnaden, den nya huvudutställningen ska byggas och planerna för övrig verksamhet är i full gång. Scenkonstmuseet öppnar i början av 2017.