Världen runt Rut är en nyskriven pjäs av Petter Lennstrand.

Premiär: dockteater på museets gård

Scenkonstmuseets gård förvandlas till en dockteaterscen när Unga Dramaten kommer på besök. I en nyskriven pjäs av Petter Lennstrand möter vi katten Rut som villat sig bort hemifrån.

För att hitta vägen hem ger sig Rut, som är nyfiken i en strut, ut på upptäcktsfärd och stöter på en helt ny spännande värld!

Nyfiken katt på vift

Här möter vi Ogräset som är lesset, Rondellkungen som blivit utkörd hemifrån – allergi var det visst – blomman med sina blombebisar som behöver vatten nu! Och en hackspett som tappat något värdefullt… En lång dag för Rut, ska hon någonsin hitta hem igen, kanske kommer teatern att få sig ett slut?

Premiär 31 mars

Världen runt Rut spelas på coronasäkert vis på Scenkonstmuseets gård med ett begränsat antal personer per föreställning. Från fem år. Urpremiären går av stapeln den 31 mars och föreställningen, som är cirka 30 minuter lång, spelas fram till maj.

Biljetter säljs via Unga Dramaten

Mer dockteater när museet öppnar

Pjäsens författare Petter Lennstrand är dockspelare, regissör, manusförfattare, karaktärsdesigner, och tv-producent. Lennstrands mest kända skapelse är figuren Allram Eest, en docka som har medverkat i flera tv-program i SVT.

Kanske minns ni även Allrams kompis Tjet? Honom kan ni numera möta öga mot öga i vår dockteaterutställning. Här hittar ni även ytterligare skapelser av Lennstrand. Museet är för tillfället stängt med anledning av pandemin, men öppnar igen så snart det bara går. Välkommen in och hälsa på Tjet och alla andra teaterdockor då!

Skrivet av Scenkonstmuseet den 23 mars, 2021
Kategorier: Nyheter