Tina Turner, Kungliga tennishallen i Stockholm, 1972. Miles Davis, Newport Jazz Festival, 1969. Monica Zetterlund och Steve Kuhn, Stockholm Jazz Festival, Sergelteatern, 1968. Foto: Christer Landergren.

Öppnar 10 juni – Foto: Christer Landergren

Foton du kan höra, musik du kan se. Fotografen Christer Landergren (1941–2006) skildrade både den svenska jazzscenen och gästande storstjärnor från mitten av 60-talet och framåt. Här finns foton som aldrig tidigare visats, exklusiva liveinspelningar och världskända artister som du aldrig har sett dem förut.

Alla var här. Tina Turner, Jimi Hendrix, Aretha Franklin, Janis Joplin, Duke Ellington, Miles Davis och Nina Simone. Och längst fram vid scenen, för att fånga ögonblicket med sin kamera, fanns Christer Landergren. Osynlig men fullständigt närvarande.

En av Sveriges främsta jazzfotografer

När Christer Landergren riktade linsen mot jazzscenen på 60-talet befann sig genren i en brytningstid mellan populärkultur och finkultur, på väg från dansbanor in i konserthus. Musiken blev också allt mer internationell.

– Under den här tiden stannade stora internationella musiker ofta en hel vecka. Christer Landergren sökte upp många av dem och lärde känna dem. Han kom väldigt nära, både som person och fotograf, och det är kännetecknande för hans bilder, säger Roger Bergner, utställningens curator och forskningsarkivarie på Svenskt visarkiv.

Mer än en fotoutställning

Förutom jazz fotograferade Christer Landergrens även blues, soul och rock. Utställningen innehåller både livefoton och porträtt från hans fyra decennier långa karriär.

Bland de svenska storheter vi får möta finns bland andra Monica Zetterlund, Lars Gullin, Sonya Hedenbratt, Bernt Rosengren, Nannie Porres och Esbjörn Svensson.

Musik och fotografi i samspel

Landergrens bildskatt kombineras med den musik han skildrade. Här finns allt från klassisk Ellington till expressiv frijazz. I några fall kan besökaren även ta del av originalinspelningar från själva fototillfällena.

– Vi vill förmedla en helhetsupplevelse av Christer Landergrens konstnärskap och den musik han ägnade sitt liv åt att skildra. Att få se bilderna tillsammans med originalmusiken skapar en upplevelse utöver det vanliga, säger Roger Bergner.

I samarbete med Svenskt visarkiv

Foto: Christer Landergren öppnar den 10 juni och visas till och med 15 januari 2023. Utställningen görs i samarbete med Svenskt visarkiv, dit Christer Landergren donerade hela sitt bildarkiv med cirka 150 000 negativ och tusentals papperskopior år 2006. Läs mer!

Skrivet av Scenkonstmuseet den 5 maj, 2022
Kategorier: Nyheter