Klåjnklådan packas för att möta barn på flykt.

Klåjnklådan möter barn på flykt

Under våren turnerar Scenkonstmuseets Klåjnklåda runt om i Sverige och besöker nyanlända och barn på flykt. Syftet är att uppmuntra till interaktivitet mellan olika åldrar, etnicitet och bakgrund.

Klåjnklådan är en pedagogisk musiklåda med instrument som uppmuntrar barn till att spela på instrumenten, sjunga och dansa.

– Vi från Scenkonstmuseet vill vara med och bidra med det vi kan i den situation som råder just nu och vi tror att en stund av musik och rörelse kan vara ett härligt avbrott i vardagen. Vi är ett museum som ska nå hela landet, så det känns självklart. Vi tror också att det blir ett sätt att möta en grupp som inte självmant skulle söka sig till aktiviteter som denna, säger Kajsa Dahlström, pedagog på Scenkonstmuseet.

Samarbete med Rädda Barnen

Turnén till nyanlända arrangeras i samarbete med Rädda Barnen.

– Alla barn har rätt att låta fantasin ge plats åt livsglädje och nyfikenhet – allt blir möjligt och fantasin omsluter världen. Genom musik, sång och dans kan barn skapa inre bilder som kan hjälpa dem att bearbeta känslor och upplevelser, säger Margareta Elensky, distriktsordförande Rädda Barnen Gävleborg.

Klåjnklådan kommer bland annat att besöka Sandviken, Söderhamn och Ljusdal med hjälp av Rädda Barnen. Turnén finansieras av Musikverket samt externa samarbetsparter från det privata näringslivet.

Boka en Klåjnklåda

Klåjnklådan är ett samarbete mellan ScenkonstmuseetStockholms musikpedagogiska institut och Länsmusiken i Stockholm. Vill du veta mer eller boka en Klåjnklåda? Kontakta Kajsa Dahlström för mer information.