Jazzbio på museet i april

Möt Monica Zetterlunds okända kusin Greta och 16-åringen bakom det mytomspunna skivbolaget Gazell. Välkommen på visning av två spännande dokumentärfilmer med jazztema i april.

1 & 22 april: Jazz-Greta – kusinen från landet

Monica Zetterlunds okända kusin Greta Olsson bor i Hagfors. Hon sjunger jazz vid 83 års ålder – fortfarande med en ungdomlig röst och fantastisk tajming. Zetterlund tyckte själv att Greta sjöng bäst av de två, men Greta blev kvar i Hagfors.

Se dokumentären om Gretas liv och hör hennes magiska röst. En film av Anders Hanser.

Datum: Lördag 1 april och 22 april kl 15–15.45
Biljett: 140 kr, inträde till museet ingår i priset

15 & 29 april: Dag Häggqvist – jazz och annat på Gazell

År 1957 när Dag Häggqvist bara var 16 år gammal tog han över skivbolaget Gazell. På Gazell har han givit ut en mängd artister. Under 30 år var han även delägare i skivbolaget Sonet.

Ta del av Dag Häggqvists unika resa i musikvärlden inom jazz, pop och folkmusik. Möt artister som Sonny Boy Williamson, Chet Baker, Benny Carter, Johnny Winter, Jerry Williams och Magnus Lindgren med flera. En film av Anders Hanser.

Datum: 15 april och 29 april kl 15–15.45
Biljett: 140 kr, inträde till museet ingår i priset.

Ännu mer jazz på museet

I samband med filmvisningarna har du chansen att följa med på en guidad visning i vår utställning Foto: Christer Landergren. Här finns fotografier som aldrig tidigare visats, exklusiva liveinspelningar och världskända artister som du aldrig har sett dem förut. Visningen startar kl 14 och ingår i priset.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 22 mars, 2023
Kategorier: Nyheter