Alice Tegnér vid pianot i sitt hem i Djursholm, 1932. Foto: Karl Sandels/Bonnierarkivet/Scanpix

Inget luciafirande utan Alice Tegnér

Gläns över sjö och strand – eller Betlehems stjärna som den egentligen heter – är en av våra mest folkkära jul- och luciasånger. Mindre känt är kanske att det var ”den svenska barnvisans moder” Alice Tegnér som låg bakom den första tonsättningen av Viktor Rydbergs dikt.

Orimligt nervös – så beskrev Alice Tegnér sin sinnesstämning när hon för första gångens skulle framföra sin tonsättning av Viktor Rydbergs dikt med inledningsfrasen ”Gläns över sjö och strand”. Varför så nervös? Jo, Tegnér hade nämligen ändrat texten för att den skulle passa melodin bättre och var rädd att Rydberg skulle misstycka, men han svarade: ”Kära fru Tegnér, ändra hur mycket ni vill. Nu förstår jag att en dikt blir aldrig folkets egendom, förrän den sjunges.”

Originalnoter på museet

Betlehems stjärna publicerades för första gången 1893 och är som bekant en av våra mest populära julsånger. Tegnér ligger också bakom julfavoriterna Julbocken, Kring julgranen, En sockerbagare och Tre pepparkaksgubbar (endast musik). Kom i julstämning genom att kolla in originalnoterna till Betlehems stjärna som finns utställda på Scenkonstmuseet.

Mest känd är Tegnér annars för sina barnvisor som Mors lilla Olle, Bä bä vita lamm och Ekorrn satt i granen. Men hon skrev också instrumentala verk och blandade körverk. Ofta skrev hon egna texter men hon har också tonsatt andras texter, utöver Viktor Rydbergs dikt om Betlehems stjärna har hon exempelvis tonsatt texter av Elsa Beskow och Zacharias Topelius.

Mer material på webben

Scenkonstmuseet ingår i myndigheten Musikverket och i våra samlingar på Musik- och teaterbiblioteket och Svenskt visarkiv har vi har fullt av material från Alice Tegnér, exempelvis handskrivna noter och de fem häftena i serien Sjung med oss, Mamma! där just Betlehems stjärna publicerades i nummer 2 1893. Såväl de handskrivna noterna som häftena har digitaliserats och finns tillgängliga på webben. Där finns även en längre artikel om Tegnér skriven av musikforskaren Kajsa Paulsson.