Välkommen in i Scenkonstmuseets innersta. Foto: Melker Dahlstrand

Hemliga rum på Scenkonstmuseet

En dag. En chans. Välkommen in bakom kulisserna på Scenkonstmuseet den 28 maj.

Scenkonstmuseet slår upp portarna i början av 2017, men redan i maj får du chansen att kliva över museets tröskel på Sibyllegatan 2 i Stockholm. Då gläntar vi och Statens fastighetsverk på dörren till den unika museibyggnaden Kronobageriet, en av landets äldsta bevarade industribyggnader. Under 300 år var byggnaden hem åt militärens bageri och här producerades rikets viktigaste vapen – bröd.

Kronobageriet förknippas med svensk stormaktstid och arméhistoria. De äldsta delarna av byggnaden är från omkring 1640. Kronobageriet bestod från början av två fristående byggnader som på 1720-talet byggdes ihop med en mellandel. Byggnaden har haft olika funktioner genom århundradena, förutom bageri även vapenförråd och brännvinslager.

Se spår från stormaktstiden

I dag är Kronobageriet ett statligt byggnadsminne och ägs av Statens fastighetsverk. Sedan 1970-talet har museiverksamhet huserat här, men man kan fortfarande se spår av den tid då mjöl och vatten var nyckeln till att upprätthålla en militär stormakt. Flera detaljer både i och utanpå huset finns bevarade och vittnar om 1600-talets och det tidiga 1700-talets militära verksamhet och byggnadskonst.

Kronobageriet har varit stängd för besökare sedan i mars 2014 då Statens fastighetsverk inledde en omfattande renovering av byggnaden. Lokalerna har med varsam hand tillgänglighetsanpassats och byggts om för att passa ett modernt museum som Scenkonstmuseet. Välkommen att uppleva byggnadens nya skrud och unika historia.

Hemliga rum på Scenkonstmuseet

Tid: lördag 28 maj kl 10–16
Plats: Scenkonstmuseet/Kronobageriet, Sibyllegatan 2 Stockholm
Fri entré!

Fler hemliga rum

Fastighetsverket gläntar på dörren till ytterligare nio hemliga rum runtom i landet den 28 maj 2016. Läs mer på hemligarum.se.