Från Lill-Babs till Leila K – en musikhistorisk vandring

Fullsatt för Lill-Babs, kaos med Leila K och en operakatastrof i Kungsan under sent 1800-tal. Scenkonstmuseet och Stockholms Kvinnohistoriska bjuder in till stadsvandring med musik med hjälp av den prisade författaren Anna Charlotta Gunnarson.

Runtom i stan ekar musik från svunna tider, åtminstone för den som spetsar öronen. Anna Charlotta Gunnarson, författare till bland annat Kvinnorna som formade pophistorien, tar med besökarna till fullsatta salonger och hippa källarlokaler, till operadivor och nattklubbsdrottningar.

Folkkära pionjärer

– Det har varit en ren fröjd att välja bland alla tjejer som gjort musikaliska avtryck i city. Jag landade i fem superstarka historier om lika många öden, epoker och genrer. De här pionjärerna har slitit som djur och mottagit folkets kärlek, men här finns också berättelser om kvinnoförtryck, rasism och dödade fans. Det är både deppigt och peppigt.

Anna Charlotta Gunnarson. Foto: David Silva

Gunnarson har grävt fram historier om smuggling bakom järnridån, hittat landets trendigaste skivställe år 1932 och riktat strålkastaren mot ett ödesmättat balkongframträdande på Grand Hotel 1885.

Hits från flera århundraden

En kunnig guide leder deltagarna mellan fem centrala platser där de får möta några av de kvinnor som varit med och format den svenska musikhistorien. Speciellt för denna vandring är att alla deltagare förses med hörlurar för att kunna njuta av både historiska fakta och musik: här blandas hundraåriga örhängen med elektriska 90-talshits.

– Det svindlar när man hör låtarna på plats, på nolltid hamnar man i rätt stämning. Jag får rysningar av att tänka mig in i kvällen då en av Sveriges största hits dånade ut över Nybroviken första gången. Och vad hände egentligen med Greta Garbos oväntade sånginspelning? Tänk vad kvinnor åstadkommit i musiksvängen och så viktigt det är att vi minns det!

Personer i vandringen

• Kristina Nilsson (1843–1921)
  • Kai Gullmar (1905–1982)
  • Lill-Babs (1938–2018)
  • Alexandra Charles (f. 1946)
  • Leila K (f. 1971)

Om Stockholms Kvinnohistoriska

Stockholms Kvinnohistoriska är ett innovativt museum som verkar i de offentliga och digitala rummen – utan egen permanent byggnad. Vi arbetar för att kvinnors historia och historier undersöks, förvärvas, bevaras, förmedlas och synliggörs publikt. Kvinnohistoriens plats är överallt.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 13 april, 2022
Nyckelord: