Scenkonstmuseet startar klimatsmart magasin. Foto: Materialmagasinet

Fördubblad livslängd för museets material

Material från museet ska få längre och grönare liv genom ett nytt och unikt samarbete. Tillsammans med bland andra Liljevalchs och Dramaten startar vi Materialmagasinet i Ulvsunda som ska samla in och återanvända rester från utställningsproduktioner, scenografi och dekor.

Reglar, tyger, färg, montrar och elektronik. Kikar man in bakom kulisserna hos oss eller ett annat museum blir det tydligt att det går åt en hel del för att skapa en utställning.

Klimatsmart samarbete

– Vi arbetar redan med miljösmarta val och tänker alltid till för att undvika spill. Nu gör vi ytterligare en insats i vårt miljöarbete genom Materialmagasinet, säger Christina Kåremo Sköldkvist, chef på Scenkonstmuseet.

I den 600 kvadratmeter stora lokalen i Ulvsunda industriområde ska allt återanvändbart material samlas. Ett första mål är att det som samlas in ska få minst fördubblad livslängd.

Åtta kulturaktörer går samman

Idén kommer från Liljevalchs. Förutom Scenkonstmuseet är även Dramaten, Kulturhuset Stadsteatern, Kungliga Operan, Nobel Prize Museum, Nordiska museet och Stadsmuseet med i samarbetet.

– Materialmagasinet visar på styrkan av att gå samman. I stället för att var och en samlar på sitt och i värsta fall slänger sådant som fortfarande kan användas gör vi en gemensam insats för klimatet samtidigt som vi håller nere lagringskostnaderna. Vi är glada och stolta över att vara med.

Materialet tillgängligt för fler

De åtta aktörer som står bakom Materialmagasinet kommer att kunna lämna in och låna material gratis. Dessutom kommer andra aktörer som teatergrupper, konstskolor och enskilda konstnärer få hyra eller köpa material till förmånliga priser.

Magasinet fick en coronasäker invigning under ledning av Stockholms kulturborgarråd Jonas Naddebo den 21 januari.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 22 januari, 2021
Kategorier: Nyheter