Exklusiv konsert med Kali Malone

Den hyllade kompositören och ljudkonstnären Kali Malone gör ett exklusivt framträdande på Scenkonstmuseet den 16 februari. Tillsammans med musikerna Stephen O’Malley och Lucy Railton framför hon det kritikerrosade verket “Does Spring Hide Its Joy”, för första gången i Sverige.

Amerikanska Kali Malone (f. 1994) är internationellt prisad för sin minimalistiska och kraftfulla musik. Med elektroakustiska inslag skapar hon kompositioner för piporgel, kör och kammarmusikensembler.

Flyttade till Stockholm för att göra musik

Malone är uppvuxen i Denver men flyttade till Stockholm redan som 18-åring efter att ha kommit kontakt med den svenska elektronmusikscenen. Hon har varit verksam som tonsättare på Elektronmusikstudion, EMS, och även studerat på Kungl. Musikhögskolan.

Framförs i Sverige för första gången

“Does Spring Hide Its Joy” kom till i Berlin under pandemin och släpptes som album 2023. Sedan dess har det hyllats av kritiker och toppat Billboard Classical Crossover Chart. Musiken är resultatet av ett nära samarbete där Kali Malone komponerat specifikt för Stephen O’Malley på elgitarr och Lucy Railton på cello. Malone själv spelar tongenerator.

En audiovisuell upplevelse

Framförandet på Scenkonstmuseet bjuder in till djupt lyssnande och upplevelsen förstärks med videoprojektioner av konstnären Nika Milano.

Lyssna på ett smakprov

Lyssna här

Kali Malone om arbetet med “Does Spring Hide Its Joy”

“Like most of the world, my perception of time went through a significant transformation during the pandemic confinements of spring 2020. Unmarked by the familiar milestones of life, the days and months dripped by, instinctively blending with no end in sight. Time stood still until subtle shifts in the environment suggested there had been a passing. Memories blurred non-sequentially, the fabric of reality deteriorated, unforeseen kinships formed and disappeared, and all the while, the seasons changed and moved on without the ones we lost. Playing this music for hours on end was a profound way to digest the countless life transitions and hold time together.”

Mer elektronisk musik på Scenkonstmuseet

Missa inte den hyllade utställningen Elektronmusikstudion – konst, teknik och politik som visas 1 december 2023–1 september 2024.