Fira Dansens dag hos oss den 29 april 2018. Foto: Jonas André/Scenkonstmuseet

Fira Dansens dag på Scenkonstmuseet

Söndag 29 april firas dansens alldeles egna dag runtom i världen och Scenkonstmuseet deltar självklart i festligheterna! Dansa fram musik i Gestrumentet, släpp loss i museets dansbox och följ med på en dansant visning i utställningen På scen.

Hur känns det att stå ansikte mot ansikte med en dansare från ett annat århundrande, i exakt samma pose? Hur gör man när man dansar fram musik? Scenkonstmuseets huvudutställning På scen innehåller dans i alla dess former. Här kan du botanisera bland alla möjliga – och omöjliga – dansskor, se smakprov på allt ifrån tåspets till fallande kroppar och spana in fantasifulla originalkostymer från olika dansföreställningar.

Dansant visning med Roy Sandgren

På Dansens dag får museet finbesök av ingen mindre än Roy Sandgren, tidigare dansare vid Kungliga Baletten. Två gånger under dagen tar han med besökarna på en guidad och dansad visning i På scen. Fritt fram att dansa med för den som vill!

Program Dansens dag 29 april

• Kl 12: Dansant familjevisning i utställningen På scen
  • Kl 14: Dansant visning i utställningen På scen
  • Kl 13–15: Bygg dansande skuggspelsfigurer i museets ateljé

Ingår i museientrén! Fri entré för alla 0–20 år!

Skrivet av Scenkonstmuseet den 20 april, 2018
Kategorier: Nyheter