Att spara och bevara ögonblickets konst

Här och nu skapas framtidens historia om scenkonst för barn och unga. Scenkonst är ögonblickets konst, varje föreställning är unik i mötet med publiken.

Både Scenkonstmuseet och Musik- och teaterbiblioteket har det nationella uppdraget att spara och bevara scenkonsten för framtidens museibesökare, forskare, scenkonstnärer och andra intresserade. Hur görs detta? Är det ens möjligt? Vad blir kvar när föreställningen är över?

Var med när Scenkonstmuseet och Musik- och teaterbiblioteket presenterar sina verksamheter och bjuder in till ett samtal om scenkonstens bevarande, med scenkonstnärer, forskare och framtida donatorer. Kanske är du en av dem?

Tid: 10:30-11.30
Datum: 17 maj, 2024
Plats: Helsingborgs stadsbibliotek, Caféet
Biljetter: köp biljett på Bibus hemsida

Medverkande

Lena Gustafsson, teaterarkivarie, och Kajsa Sandström, dansarkivarie, Musik- och teaterbiblioteket.
Malin Karlsson, intendent, Scenkonstmuseet.
Martha Vestin, regissör, grundare av och tidigare konstnärlig ledare för Friteatern.
Claire Parsons, koreograf, konstnärlig ledare, Claire Parsons Co.
Rebecka Brinch, fil.dr. teatervetenskap, Stockholms universitet.
Arrangör: Musik- och teaterbiblioteket och Scenkonstmuseet, Statens musikverk

Skrivet av Scenkonstmuseet den 29 februari, 2024