Om Scenkonstmuseet på lättläst svenska

Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans.

Mitt i Stockholm

Scenkonstmuseet är ett museum på tre våningar.
Museet ligger i byggnaden Kronobageriet
som ligger mitt i Stockholm.
Kronobageriet är Stockholms äldsta bevarade industribyggnad.

Stora samlingar

Scenkonstmuseet har en stor samling med nästan 50 000 föremål.
Samlingen har byggts upp under mer än 100 års tid.
Samlingen består av bland annat instrument, teaterdockor, kostymer och bildkonst.
Museet har över 6 000 instrument
och är en av världens största samlingar.
De äldsta instrumenten är från 1600-talet.

En del av samlingen finns att se på museet
men den största delen förvaras i andra lokaler.
Du kan besöka lokalerna om du bokar tid.
Skriv till: samling@scenkonstmuseet.se

Scenkonstmuseet ingår i myndigheten Statens musikverk