STHLM DANS

En busshållsplats blir en scen och jobbet på en snabbmatsrestaurang inspirerar till dans. Under STHLM DANS får du uppleva samtida dans på och omkring Scenkonstmuseet 7-8 maj.

Anna-Marija Adomaitytės ”workpiece”

Workpiece är ett porträtt av kroppen i arbete. Verket baseras på Anna-Marija Adomaitytės egen erfarenhet och vittnesmål från anställda på en snabbmatsrestaurang. Det ifrågasätter de fysiska och sociala villkoren för produktivitet och dess effekter på kroppen.

Plats: Scenkonstmuseet
Tid: lördag 7 maj kl 18, söndag 8 maj kl 17
Köp biljett här

Lukas Karvelis “Theo”

Theo är en vinjett i berättelsen om en introvert person som blir mer och mer beroende av människor och uppmärksamhet vilket skapar motsättningar. Ju hårdare han binds till dessa beroenden, desto friare blir han.

Verket Theo är skapat för att framföras på offentliga platser, ofta en busshållplats. Publiken ser det från två platser; från busshållplatsen där verket spelas, och som snabbt blir en trång och intim plats, eller från andra sidan gatan.

Plats: Nybroplans busshållsplats
Tid: söndag 8 maj kl 13 och 15.30
Fri entré

Om STHLM DANS

STHLM DANS är en ny internationell samtida dansfestival som äger rum runtom i Stockholm 4-14 maj. Det kommer bli uppträdanden i utomhusmiljöer, museum och på dansscener över hela staden.

Läs mer på arrangörens hemsida!