Nadia Izzat ny chef för Scenkonstmuseet

”Ett spännande och lustfyllt uppdrag.” Nadia Izzat har bred erfarenhet från både scenkonstområdet och museisektorn. Den 1 mars tillträder hon som ny chef för Scenkonstmuseet.

– Jag ser fram emot att stärka Scenkonstmuseet som en öppen plats, där vi kan välkomna nya besökare och samverka med fler aktörer inom teater, musik och dans.

Nadia Izzat kommer närmast från tjänsten som enhetschef för Malmö Konsthall. Hon har tidigare varit chef för bland annat Södra Teatern i Stockholm och arbetat med kulturpolitik och mångfald på statliga Riksutställningar.

”En fantastisk samling”

– Scenkonstmuseet har en fantastisk bas i form av samlingen och en spännande byggnad mitt i Stockholm som ger oss möjlighet att visa upp den på nya sätt. Det ska bli roligt att ta det arbetet vidare tillsammans med museets medarbetare.

Bred erfarenhet från kulturlivet

Scenkonstmuseet ingår i myndigheten Statens musikverk där Dan Lundberg är generaldirektör.

– Vi är väldigt glada att Nadia Izzat blir ny chef på Scenkonstmuseet. Med sin breda erfarenhet från kulturlivet kommer Nadia att kunna bidra till inte bara museets utan hela Musikverkets verksamhet.

Nadia Izzat tar över efter Christina Kåremo Sköldkvist som varit museichef sedan 2019.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 14 december, 2022
Kategorier: Nyheter