Glada besökare i museets dansbox. Foto: Jonas André

Publikrekord – tack alla besökare!

– Hurra! Det gör mig lycklig och stolt att så många har hittat hit. Vi är ett museum som är byggt för att ta emot många besökare i alla åldrar, det är precis så här fullt vi vill ha det, säger Nadia Izzat, chef för Scenkonstmuseet.

Lockat fler besökare än någonsin

Museet lockade 265 421 besökare under 2023 – en ökning med hela 52 procent från det tidigare rekordåret 2022. Flera faktorer ligger bakom det nya rekordet, menar Nadia Izzat.

– Vi ökade starkt redan under 2022. Vi kan skryta med nöjda besökare som gärna vill komma tillbaka, de tipsar även om oss till fler. Samtidigt har vi fortsatt att överraska vår publik med ett program som överträffar deras förväntningar, det lönar sig.

”Kulturen viktig i en mörk omvärld”

Men även den mörka utvecklingen i omvärlden har spelat in, enligt museets chef.

– Kultur är livsviktigt, speciellt i tider av kris. Världen har varit en grym och svår plats för många under förra året. Det gör att fler söker svar på det obegripliga och tröst, men också kvalitativt tidsfördriv och nöje.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 15 januari, 2024
Kategorier: Nyheter