Scenmagi för alla åldrar

Fri entré för barn

På Scenkonstmuseet är du DJ, ballerina, teatertekniker eller trummis. Du bestämmer! Kom och testa digitalt teatersmink utan kladd eller mixa din egen hitlåt. Hos oss kan du både ta plats bakom trumsetet och sjunga duett med trapphuset. Glöm inte att säga hej till Babblarna innan du går!

Tis–sön kl 11–17

Entré

Barn och unga 0–18 år: fri entré
Vuxna: 140 kr
Studenter: 100 kr
Pensionärer: 100 kr
Årskort: 150 kr

Höjdpunkter på Scenkonstmuseet

Redo för showen

Hög hatt, tåspets, tyll eller sammetskavaj? Varför inte allt på samma gång? Välj och vraka i museets teatergarderob! Här finns scenkostymer för både stora och små.

Scenen är din

Solsken och fågelkvitter eller blixtar och dunder? På teaterscenen är det du som bestämmer. Här kan du styra både ljud och ljus och ta plats på scenen som en riktig skådespelare.

I Scengångarens fotspår

Scengångaren är museets blyga men showiga inneboende. Följ spåren runtom i museet, ta er an kluriga utmaningar tillsammans och se om ni kan lista ut vilket artistnamn Scengångaren har.

Släpp DJ:n lös

Kavla upp ärmarna, sätt på dig lurarna och skapa din egen hitlåt! På Scenkonstmuseet kan alla bli en stjärn-DJ. I stället för att vända plattor vänder du klossar och gör häftig musik med samplingar från museets instrument.

Fikapaus på Stora bageriet

Efter en rejäl dos scenmagi kan ni pusta ut på Stora bageriets finfina uteservering med ett av stans bästa lägen. Här finns urgottt fika, mumsiga mackor och underbara sallader.