Premiär: Scenkonstmuseet hemma

Workshoppa hemma – eller i skogen

Testa kulning i skogen, hemmaträning för rösten och dockbygge. När ni inte kan komma till oss, gör vi vad vi kan för att komma till er.

”Scenkonstmuseet hemma” är livesända workshoppar för den som suktar efter kul inspiration i trista tider. Inga förkunskaper krävs, allt du behöver för att delta är en skärm med internetuppkoppling. De två första tillfällen är gratis för museets årskortsinnehavare.

4 maj: Tala som en skådespelare

Hur kan du få din röst att fånga en publik eller helt enkelt bara höras?

Röstskådespelaren och logonomen Sharon Dyall delar med sig av beprövad vetenskap och personliga tips. Andnings- och röstövningar varvas med råd kring inlevelse, riktning och att våga.

11 maj: Lär dig kula

Kulning är starka och vackra lockrop som användes för att kommunicera över stora avstånd. Kanske dags för en revival i dessa tider av social distansering?

Folkmusikern och pedagogen Kajsa Dahlström lär ut grunderna. Skogen är ett bra ställe för dig som deltar, så länge du har uppkoppling.

18 maj: Direkt från dockmakarens verkstad

Dockmakaren David Wätte skapar rörliga dockor till teater, film och tv, från enklare handdockor till avancerade animatroniska skapelser som styrs av elektronik och datorprogrammering. Nu bjuder han in till workshop direkt från verkstaden.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 28 april, 2021
Kategorier: Nyheter