Ulrika Ahlquists taktila verk i utställningen Kännbart. Foto: Jonas André

Välkommen på invigning av Kännbart

Välkommen på invigning av Kännbart – en taktil utställning som låter dig uppleva konst på ett nytt sätt, utan syn och hörsel. En annorlunda upplevelse, som för vissa människor är självklar.

En hammock med 15 vibrerande motorer, ett 700-årigt urholkat askträd omvandlat till stränginstrument och en drömfarkost är några delar i utställningen. Verken har skapats av sju samtidskonstnärer i nära kontakt med personer med dövblindhet och synnedsättning.

Konst med hörselkåpor och ögonbindlar

Kännbart utgår från övertygelsen att konsten har en unik förmåga att nå och beröra människor. I detta fall undersöker vi hur vi når varandra bortom syn och hörsel. Vad sker med våra andra sinnen? Hur aktiveras de och vad får vi för upplevelser? Är våra upplevelser likadana? Spelar det någon roll? Seende och hörande kan välja att uppleva utställningen med hjälp av hörselkåpor och specialtillverkade glasögon.

Kännbart har byggts upp och turnerat i Sverige under två års tid. Den får nu sin stora avslutning på Scenkonstmuseet med fri entré för alla besökare.

Invigning 7 september – öppen för alla

Tid: 7 september kl 17–20
Plats: Scenkonstmuseet, Sibyllegatan 2

Scenprogram kl 18: invigningstal av Malin Ekman Aldén, generaldirektör på Myndigheten för delaktighet och Daniel Wetterskog, Scenkonstmuseets chef, samt curator Annika Ottander som berättar om konsten och konstnärerna i utställningen. Gabriel-Jim Nal bjuder på sin specialbakade tårta som är ett av utställningens konstverk och Asha White Eagle Wing trummar in utställningen.

Kvällens konferencier: Sarah Remgren, projektledare på Teckenbro AB, och även känd för sin föreställning Jag är Sarah på Tyst Teater 2015.

Teckenspråkstolkar finns på plats under hela invigningen. Scenprogrammet tolkas till svenskt teckenspråk, och lokalen är utrustad med teleslinga.

Medverkande konstnärer i utställningen

• Julia Adzuki med Sindri Runudde och Teresia Lindblad
  • Nadja Ekman med Walter och Maj-Sofi Enkvist
  • Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans
  • Matti Kallioinen
  • Mari Kretz
  • Maria Luostarinen

Symboler för teckenspråk och teleslinga

(Syntolkning av artikelbilden: En huvudskulptur i lera ses bakifrån med skymtande profil. Dess snäckformade öra länkas samman med en fågel som ses kvittra mot huvudet. En verklig hand vilar stillsamt mot bakhuvudet.)

Mer om projektet Kännbart