Bengt Ekerot och Ingmar Bergman under inspelningen av Det sjunde inseglet 1956

Upptäck Bergman bakom kulisserna

Välkommen att kika in bakom kulisserna hos en av världens främsta regissörer och hans medarbetare. I Scenkonstmuseets nya utställning är det Ingmar Bergmans lek med lögn och sanning, fantasi och verklighet som är i fokus.

Bergman – lögn och sanning ger en unik inblick i Ingmar Bergmans liv och arbete på scen och bakom kameran. Utställningen bjuder på en kronologisk vandring genom tidsperioder och teman i Ingmar Bergmans över 60 år långa konstnärskap.

Utställningens kurator Anna Bergman, som själv arbetat med Ingmar Bergman under hans sista år på Dramaten, vill välkomna besökarna in i Bergman-land.

Mästerregissören och hans medarbetare

– Titeln knyter an till det faktum att hela hans konstnärskap genomsyras av en lek mellan lögn och sanning, fantasi och verklighet. Han använde sig återkommande av personer och miljöer från sitt eget liv och stöpte om dem till fiktion, säger Anna Bergman.

Utställningen riktar även strålkastarna mot flera personer som var avgörande för att hans produktioner skulle kunna förverkligas. Här finns bakommaterial i form av filmklipp, manuskript, kostymer, fotografier, intervjuer och skisser.

Bergman på hemmaplan

Utställningen kommer ursprungligen från Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen Berlin och har tidigare visats i Berlin, Los Angeles och Gent. På Scenkonstmuseet visas den i bearbetad form med material och föremål ur museets egen samling.

Bergman – lögn och sanning visas till och med 16 september.

Intervju med kurator Anna Bergman

""