Syntfåglar kläcks på Scenkonstmuseet

Många fågelarter flaxar söderut såhär års, men syntfågeln flyger mot strömmen. Under höstlovsveckan 44 håller Håkan Lidbo och Max Björverud workshop på Scenkonstmuseet där deltagarna får bygga sin egen syntfågel.

En ny elektronisk, interaktiv fågelart är på väg att bosätta sig i området runt Scenkonstmuseet på Östermalm i Stockholm. Fågeln kläcks inte på sedvanligt sätt ur ett ägg, i stället uppstår den i en workshop ledd av musikproducenterna och ljudkonstnärerna Håkan Lidbo och Max Björverud.

Syntfågeln trivs i träd

Alla från 10 år och uppåt kan delta i workshoppen och bygga sin egen syntfågel med hjälp av enkla komponenter, lödkolvar och limpistoler, inga förkunskaper krävs. De yngsta deltagarna får gärna komma i sällskap av en vuxen och bygga tillsammans.

Syntarna monteras sedan i en box och sätts upp i träd eller på trafikstolpar, i en park eller kring ett torg. Därefter kan vem som helst spela på syntarna som man enkelt kan få att låta som fåglar. Som tur är är syntfåglarna inte särskilt ljudstarka så boende i närområdet störs inte.

Kläckning under höstlovet

Workshopparna hålls fredag–söndag under höstlovet vecka 44. Pris och exakta tider hittar du i Scenkonstmuseets kalender.

Biljetter löses i Scenkonstmuseets reception inför varje workshop, inget förköp. Först till kvarn.