Elektromusikstudion presenterar Svensk Musikvår

Svensk Musikvår

EMS Elektronmusikstudions bidrag till Svensk Musikvår är ett uppförande av Ákos Rózmanns elektroakustiska mastodontverk Mässa komponerat 1988–2004. Mässan omfattar 7 1/2 timme speltid och verket är fördelat på sex matinékonserter. Svensk Musikvår och EMS arrangerar även tre konserter med kammarmusik, elektronik och elektroakustisk musik under veckan.

Festivalen huserar på flera andra platser, bland annat Konserthuset Stockholm, Musikaliska, Kungl. Musikhögskolan, Sankt Jacobs Kyrka, Teater Giljotin och Fylkingen.
Alla program ingår i museientrén, museet håller kvällsöppet i samband med kvällskonserterna.

Se hela programmet

Lördag 19 mars

Kl 13–14 Rozman Mässa, Introduktion Kyrie

Söndag 20 mars

Kl 13–14 Rozmann Mässa: Orgelstycke V, Nocturne, Intermezzo

Kl 15–17 Cecilia Gelland Av glöd från döda stjärnors hetta.
Verk av Nils ”Lapp-Nils” Jonsson, Erika Förare, Marsel Nichan, Ylva Bentancor, Tomas Winter, Peter Lindroth, Axel Borup-Jørgensen och Valentin Silvestrov med interfolierade dikter av Bertil Gelland

Måndag 21 mars

Kl 9–15.30 Diffusionskurs (ej offentlig) med Åke Parmerud

Tisdag 22 mars

(Scenkonstmuseet är kvällsöppet till kl 19)
Kl 13–16.30 Ákos Rózmann Mässa Orgelstycke VII del 1-3

Kl 19 Musik för högtalarorkester av Savannah Agger, Hanna Hartman, Kim Hedås och Åke Parmerud. Klangregi Åke Parmerud.

Kl 20-21 Gustaf Sjökvists kammarkör och Stockholms saxofonkvartett. Verk av Rolf Enström, Rosanna Gunnarsson, Liisa Hirsch och Matthew Peterson.

Onsdag 23 mars

Kl 14 Seminarium Elektronmusiken och framtiden
Ett framåtblickande samtal om den elektroniska och elektroakustiska musiken i dag och i framtiden. Med utgångspunkt i dagens musik och ljudkonst diskuterar panelen vilken gestalt detta århundrades musik kan komma att anta.

Panelen består av Kim Hedås, professor vid Kungl. Musikhögskolan; Mats Lindström, studiochef på Elektronmusikstudion; Kajsa Lindgren, tonsättare och ljudkonstnär; Jörgen Pettersson, festivalgeneral för Svensk Musikvår. Moderator är tonsättaren Ida Lundén. Samtalet inleds av Martin Jonsson Tibblin, ordförande för Föreningen Svenska Tonsättare.

Kl 16–17 Rozmann Mässa Gloria II

Fredag 25 mars

(Scenkonstmuseet är kvällsöppet till kl 20)
Kl 13–14.30 Rozmann Mässa Gloria III

Kl 18–19 Audiorama presenterar elektroakustisk musik i urval av EAU, Norge. Musik av Ernst van der Loo, Else Marie Pade (bearbetning av Mads Kjeldgaard), Tine Surel Lange, Mariam Gviniashvili, Guiseppe Pisano och Matas Ablauskis.
Klangregi: Guiseppe Pisano.

Kl 19:15–19:45 Visning av museet.

Kl 20–21 Nadine Byrne Gretta, bildspel för två datastyrda diaprojektorer. Uruppförande: Mimétisme Jonny Axelsson + Örjan Sandred slagverk och elektronik.

Lördag 26 mars

Kl 13–14.15 Rozmann Mässa Gloria IV