Scengångaren – museets blyga inneboende – håller familjevisningar i december. Foto: Jonas André/Scenkonstmuseet

Storstilad comeback för Scengångaren

När vi går in i årets mörkaste månad är det äntligen dags för Scengångaren att våga sig fram igen. I december bjuder hen in till familjevisningar på Scenkonstmuseet. Kanske blir det lite sång och dans också?

Blyg men ack så showig. Scengångaren är en liten ljusskygg figur som bor på museet. Om dagarna när det är fullt av besökare håller hen låg profil men på nätterna när det är lugnt och tyst tar hen ut svängarna desto mer. Scengångaren spelar på instrumenten, provar teaterkostymer och låtsas att golvet är en dansscen.

Familjevisning med Scengångaren

I december är det dags för Scengångaren att trotsa sin blyghet och visa upp sina favoritplatser på museet för er besökare. Scengångaren håller visning varje söndag och i mellandagarna, datum och tider hittar du i Scenkonstmuseets kalender. Visningarna ingår i museientrén och passar bäst för barn från tre år och uppåt men småsyskon och vuxna får förstås också följa med.

Öppen ateljé med pyssel

Efter att Scengångaren är klar med sin visning slår vi upp portarna till museets ateljé. Här finns allt du behöver för att bygga din egen stavdocka. Låt julens tomtar och renar inspirera eller spåna fritt – du bestämmer hur din docka ska se ut! Från fyra år, ingår i museientrén. datum och tider i kalendern.

Följ Scengångarens fotspår

Du kan även följa Scengångaren i hasorna när som helst när museet har öppet. Barnspåret är en berättelse med några kluriga frågor som vuxna och barn kan uppleva tillsammans. Ni följer på egen hand Scengångarens fotspår genom utställningen På scen. Säg till i receptionen att du vill gå barnspåret så får du ett gratis häfte! Passar från fyra till åtta år.