Stöd Ukraina! Kvällsöppet med musik och föredrag

Välkomna till en kväll på museet till förmån för Ukrainas kulturarv. Lär dig mer om hur kulturen i ett land påverkas av krig och konflikter och lyssna till ukrainsk musik framförd av musiker från Södra Bergens Balalaikor. Fri entré, med möjlighet att skänka ett bidrag till Nordiska museets insamling för att värna Ukrainas kulturarv.

Kulturarv i krig

Krig och konflikter är inte bara en humanitär katastrof utan drabbar även länders kulturarv. Historiskt viktiga byggnader och minnesmärken blir ofta måltavlor i krig. I dag hotas museer, samlingar och kulturhistoriskt viktiga platser i Ukraina av kriget och riskerar att förstöras och försvinna helt.

Kvällsöppet med fri entré 31 mars

Kl 16–18.30: Kvällsöppet med fri entré till hela museet
Kl 16: Visning av museet
Kl 17: Föredrag och musik: Kulturens betydelse i konfliktdrabbade länder med Dan Lundberg, musiketnolog och generaldirektör för Statens musikverk samt ukrainsk musik med musiker från Södra Bergens Balalaikor.

Den som vill får gärna skänka ett bidrag till Nordiska museets insamling för att rädda Ukrainas kulturarv.

Nordiska museets insamling

Vill du ge ett bidrag till Nordiska museets insamling?

Insamlingen riktas till både institutioner och privatpersoner och sker på:

• Bankgiro: 5475-9758
  • Swish: 1236280424
  • Märkes: ”Insamling till Ukraina”

Här kan du läsa mer om Nordiska museets arbete för att rädda Ukrainas kulturarv