Silvana Imam. Foto: Pierre Björk

Silvana Imam intar Scenkonstmuseet

Silvana Imam kommer under september månad att presentera galleriet ”Nonsense Warrior” på Scenkonstmuseet. Med sig har hon kreatören Hanna Kisch, antirasistiska kreativa plattformen This is Sweden, samt Make Equals initiativ #ochjagprotesterade.

”A state ruled by ideology-turned-nonsense demands a new ideology forged from nonsense. This is the task of the Nonsense Warrior.”  Utställningen handlar om att hylla samtidens ”nonsense warriors” och är under ständig förändring under den månad den visas.

”Nonsense Warrior”

– Under mina tre år som artist har det varit viktigt för mig att skriva och verka utifrån samtiden, allt som skaver och allt jag älskar. Galleriet kommer att fortsätta ifrågasätta aktuella händelser; både de som blir rubriker och de som faller under medias radar, säger Silvana Imam.

Grundkonstverken i galleriet är skapade av TRANS94. Utställningen ska ”dissekera det nonsens som våra sinnen utsätts för”.

– Scenkonsten står i direkt relation till samtiden och samhällsutvecklingen. I en värld där det är svårt att veta om det är Donald Trump eller Kung Ubu som är fiktion, där gränsmurar växer och personer attackeras för sin sexualitet, hudfärg och religion, så är vi på Scenkonstmuseet mycket glada att ge plats åt Silvana Imam och ”Nonsense Warrior”, säger museichef Daniel Wetterskog.

Program signerat Silvana Imam

En rad programaktiviteter kopplade till temat kommer att äga rum. Silvana Imam kommer varje torsdag leda två pass ”Warrior Workout” i galleriet, veganska caféet Mahalo gästar med ett pop-up-café under hela månaden där besökarna också kan läsa texter från kommande Third Culture Kids-boken, samt texter av författaren Ida Therén.

Obs! Varierande öppettider och aktiviteter, följ Silvana Imams Instagram @silvanaimam för mer information.