Anna Bergman och Gunilla Palmstierna-Weiss. Foto: Jonas André/Sofia Runarsdotter

Scenografer i samtal

Två scenografer – två förhållningssätt. Gunilla Palmstierna-Weiss och Anna Bergman har båda arbetat med Ingmar Bergman. Den 12 september förenas de i ett samtal om scenografi, kostym, färgsymbolik och teater i stort.

Gunilla Palmstierna-Weiss har sin bakgrund inom arkitektur medan Anna Bergman har sin bakgrund inom modedesign. Båda har de haft långa samarbeten med Ingmar Bergman – vad förenar dem och vad skiljer dem åt?

Specialvisning av verk ur museets samling

Tillsammans med Scenkonstmuseets intendent Malin Karlsson samtalar de om scenografi, kostym, färgsymbolik, sina respektive samarbeten med Ingmar Bergman och teater i stort. Samtalet hålls i utställningen Bergman – lögn och sanning där båda medverkar med flera verk. Under samtalet visas även fler av deras verk ur museets samling.

Om Gunilla Palmstierna-Weiss

Gunilla Palmstierna-Weiss konstnärskap omfattar såväl kostym som skulptur och keramik, men det är framför allt hennes avskalade och arkitektoniska scenografi som har kommit att bli hennes signum. Karriären spänner över sju decennier och sträcker sig långt utanför Sveriges gränser.

Om Anna Bergman

Anna Bergman har främst varit verksam vid Dramaten. Förutom sitt arbete inom teater har hon även kurerat ett antal utställningar med fokus på andra scenografer och kostymtecknare, bland annat Bergman på modet på Hallwylska museet 2017 och nu senast den pågående utställningen Bergman – lögn och sanning på Scenkonstmuseet.

Läs mer i kalendern.