På scen är ”en utställning med extra allt” enligt juryn. Foto: Jonas André/Scenkonstmuseet

Scenkonstmuseet till final i Årets utställning

Scenkonstmuseet har knipit inte mindre än två av tre finalplatser i det prestigefyllda priset Årets utställning 2017. Både huvudutställningen På scen och den tidigare utställningen ... and it’s gone! är finalister.

Varje år utser Forum för utställare  Årets utställning, producerad på en svensk institution, till exempel ett museum eller en konsthall. Gestaltning, publikvänlighet, berättelse och dramaturgi är några av kriterierna och av 18 nominerade utställningar har nu tre finalister utsetts.

”Utställning med extra allt”

Scenkonstmuseets På scen är enligt juryn ”en utställning med extra allt”. Vidare skriver juryn i sin motivering att På scen ”erbjuder en högklassig mix av konstarterna dans, musik och teater” och de frågar sig rentav om det är ”en ny museigenre som sett dagens ljus?”. Läs hela motiveringen.

Det försvunna ögonblickets arkiv

Carina Reich och Bogdan Szybers utställning … and it’s gone!, som visades på Scenkonstmuseet under 2017, tolkade det omöjliga i att helt bevara och därmed ställa ut själva scenkonsten. Juryn skriver: ”Utställningen är både oväntad och överraskande. …and it’s gone! är flyktigheten gestaltad.” Läs hela motiveringen.

Vinnaren koras i april

Den tredje finalisten är Vasamuseets utställning Kvinnorna – Alltid närvarande, sällan sedda. Vilken av finalisterna som utses till Årets utställning 2017 tillkännages i april.