Foto: Miki Anagrius

Öppnar 17 oktober: Everybody Dance!

Gå på virtuell klubb med vr-glasögon, flossa dig genom danshistorien eller stå still och titta på när andra tar en svängom. Corona har satt stopp för mycket. Men i Scenkonstmuseets nya utställning är det alltid någon som dansar.

– Suget efter att få gå ut och uppleva glädjen och gemenskapen på dansgolvet är enormt just nu. Vi vill erbjuda ett alternativ till alla som längtar, säger museichef Christina Kåremo Sköldkvist.

50% utställning, 50% dansgolv

I utställningen varvas en kavalkad av danshittar, unikt arkivmaterial och videor med projektioner och interaktiva stationer. Här får vi bland annat uppleva pardans från 1920-talet, samisk sydisdans, 90-talets rejvscen, queerdans och flugor som flossing och Macarena.

Utställningen öppnar den 17 oktober och visas till och med 29 augusti 2021. Innehållet i utställningen har anpassats för att motverka smittspridning.

Mer om Everybody Dance!

Danssamarbete med Finland och Norge

Everybody Dance! är ett samarbetsprojekt mellan Scenkonstmuseet i Stockholm, Teatermuseet i Helsingfors och Norsk senter for folkemusikk och folkedans i Trondheim. En stor del av utställningen har bokstavligt talat dansats fram och består av videomaterial som dansare i Sverige, Finland och Norge har skickat in.

Med stöd av:

Skrivet av Scenkonstmuseet den 24 september, 2020