webb artikel Sound Check

Kvällsöppet på Scenkonstmuseet

I samband med utställningen SOUND CHECK: Make it. Play it håller museet extra öppet under två kvällar med föreläsningar, studioworkshops och givetvis även möjlighet att utforska museet.

Den 28 mars Berättar Daniel Araya från Elektronmusikstudion (EMS) om två legendariska syntar ur scenkonstmuseets samling: EMS Synthi AKS. I vår tillfälliga ministudio kan du delta i en workshop med Mats Sandahl. Läs mer om evenemanget här.

Den 25 april bjuds det på ett klingande föredrag där flöjterna står i centrum med Dan Lundberg (Musikverket). I ministudion huserar ODA Studios.

SOUND CHECK Studio

Scenkonstmuseet har, i samarbete med SION Agency, etablerat en ministudio i anslutning till utställningen SOUND CHECK. Under våren kommer ges det plats i studion för tre residenser som kurerats av SION Agency. Under kvällsöppet är det dessa residenser som håller i workshopsen i ministudion.

Aktuella utställningar

SOUND CHECK är en interaktiv utställning som förvandlar museets besökare till musiker, ljudkonstnärer och producenter, utan några krav på förkunskaper eller musikalisk skolning. Musik och teknik smälter samman och ger plats åt ett outforskat ljudlandskap med nya verktyg. Du kan även besöka museets huvudutställning På Scen som består av historiska och samtida nedslag inom det mångfacetterade fält som utgör svensk scenkonst.

För rätt After Work-känsla rekommenderar vi även ett besök på museets bistro Kavalleriet som håller öppet för kvällen.

Ingår i entréavgiften.