Foto: Christer Landergren

Konsert och skivsläpp: Jazz Cosmopolit

Caprice Records skivserie Svensk Jazzhistoria har nu nått 1970-tal, en tid då jazzens gränser tänjdes – eller rentav sprängdes. Skivsläppet firas den 1 november med presentationer och levande musik i Scenkonstmuseets konsertsal, fri entré!

1970-talet var ett musikaliskt rikt decennium och influenserna från andra länder och kulturer var starka. Äldre jazzformer samexisterade med nya, fritt improviserade former, influerade av både amerikanska och europeiska avantgarde-musiker. Olika sorts fusionsmusik dök också upp som blandade jazzen med andra stilar och uttryck som jazzrock och jazzfunk.

Stjärnspäckad orkester

Nu har Caprice Records serie om svensk jazz kommit till 70-talet och släppet firas på Scenkonstmuseet. På scen står en stjärnspäckad orkester med bland andra Bobo Stenson, Peter Asplund, Janne Schaffer, Jonas Kullhammar och Amanda Sedgwick under ledning av Lennart Åberg. Repertoaren är naturligtvis hämtad direkt från 1970-talet och består närmare bestämt av musik skriven för den legendariska Radiojazzgruppen.

Mer info och tider i kalendern

Svensk jazzhistoria vol 11

Jazz Cosmopolit är del 11 i serien Svensk Jazzhistoria och här finns musik av och med bland andra Alice Babs, Monica Dominique, Nannie Porres, Monica Zetterlund, Lars Gullin, Georg Riedel och Bernt Rosengren, dessutom grupper som Iskra, Mount Everest, Oriental Wind, Rena Rama, Solar Plexus, Radiojazzgruppen och Tintomara.