Foto: Denny Calvo, 1993

Klubbhistoria på Scenkonstmuseet

Följ med Tillbaka till Underjorden och möt hjältar från 1980- och 90-talens svenska underjord rare groove/warehouse, acid/rave och reggae/jungle. Upplev chillrum, flyers, fanzines, affischer, backdrops, kläder, foton och videos från rejvscenen och dansa till DJ-legender från tiden.

Sista helgen i januari riktar Scenkonstmuseet strålkastarljuset mot den svenska klubbscenens tidiga historia. I samband med boksläppet av ”Tillbaka till Underjorden: 80/90-talets klubbrevolution i Sverige” hålls ett evenemang med tema klubbkultur i samarbete med författarna Anna Gavanas och Anna Öström. Utställningen kommer att vara på plats fram till den 5 februari.

– Klubbhistorien är en livsviktig del av vår samtidshistoria och denna kväll blir den odödlig i och med två donationer till Svenskt visarkiv som offentliggörs under kvällen: rejvforskaren Elisabeth Tegners rejvarkiv och Jan Quarfordts samling av rejvflyers, säger Anna Gavanas.

Utöver donationen hålls även en paneldiskussion om klubbkulturens betydelse med Anna Gavanas, Anna Öström, Elisabeth Tegner, professor Lars Kaijser och Anna Björk från Svenskt visarkiv, modererat av redaktören Olav Fumarola Unsgard.

– Under kvällen får du också chansen att själv lämna dina avtryck, minnen och berättelser till arkivet i ett vittnesrum som har installerats speciellt för kvällen. Så ladda minnet fullt med dina egna guldkorn och gå till historien, säger Anna Öström.

Utställning och klubb

I en tillfällig utställning om klubbkultur den 28–29 januari får du möjlighet att återuppleva 80- och 90-talets underjord, då pionjärer från underjorden ställer ut sina samlingar:

• Maria Lindén med rare groove och mods fanzines, flyers och foton.
  • Per Sandström och Eric Cung med foton, affischer och flyers från warehouse-rörelsen.
  • NOS från Malmö med backdrops från 90-talets Docklands.
  • Beppe med jungle- och rejvflyers.
  • Jan Quarfordt med rejvflyers.
  • Dominika Skansen med rejvkläder.

Inte nog med det, under kvällen den 28 januari förvandlas lokalen till en klubb med live visuals och musik från 80- och 90-talens klubbhistoria.

DJs: Knivflickan, Maria Lindén, Micke Goulos, Hank Hipshot (fd Hank Jacobs), DJ Krazy, Gena, Term och Struck spelar sina skivor med MC Slim på micken.

Live visuals och installationer: Jenny Forsgren och VJ-kollektivet 10% Human Collective.

Dekoratör: Anja Dahlgren.

Schema för kvällen

Kl 15: Utställningen öppnar. Klubbpionjärer ställer ut foton, videos, kläder, flyers och mer därtill. DJ Knivflickan spelar.

Kl 16.30–17.45: Delar av klubbscenen sparas för framtiden. Museet och Svenskt visarkiv tar emot donationer från forskaren Elisabeth Tegner och Jan Quarfordt. Paneldiskussion om klubbhistorien från 1980/90-tal med Elisabeth Tegner, Anna Björk och Lars Kaijser. Modererat av Olav Fumarola Unsgaard.

Kl 18–03: Baren öppnar och lokalen förvandlas till klubb! DJ Maria Lindén, Micke Goulos, DJ Krazy DJ Gena, DJ Term, DJ Struck spelar under kvällen med MC Slim på micken.

Utställningen finns på plats fram till den 5 februari.

Läs mer om evenemanget

Evenemanget arrangeras med stöd av Kulturbryggan – Konstnärsnämnden.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 22 december, 2022
Kategorier: Nyheter