Kännbart

– Upplev konst utan syn och hörsel

Vad händer när andra sinnen än syn och hörsel bestämmer vad vi upplever?

Kännbart är ett konstprojekt som har undersökt just detta. I Kännbart kan du känna konsten under dina händer, dofta på verken, uppleva vibrationerna från ljuden. Utställningen Kännbart bjuder på en annorlunda upplevelse som för vissa människor är självklar och är framtagen i samarbete med människor med dövblindhet.

Ett av målen i läroplanen är att eleven kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen. Kom hit med din klass och upplev samtidskonst på ett nytt och spännande sätt.

Visning/workshop

Vi utforskar våra sinnen och upplever konsten i Kännbart. Med hjälp av specialkonstruerade glasögon och hörselkåpor, får eleverna en upplevelse av hur det kan vara att leva med dövblindhet. En annorlunda erfarenhet som sätter de vanliga upplevelserna av konst i perspektiv. Samtidigt får de också nya verktyg att använda i mötet med personer med syn och hörselnedsättningar. Vid visningen finns också ofta en person med synnedsättning med som kan berätta och svara på frågor.

Bokning och pris

Visning ges tisdag, torsdag eller fredag kl 10, onsdag kl 15
Pris: 800 kr
Boka på bokning@scenkonstmuseet.se eller 08-519 554 94

Ladda ner skolmaterial att använda i samband med besöket, före eller efter.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 15 juni, 2017
Kategorier: